SfeerkaarsenStel je voor je biedt een rustplek aan – welk support mag je dan van ons verwachten?
Vanaf de kennismaking heb je vooral contact met je vaste ondersteuner. Op het moment dat er een vraag van een gast is die mogelijk bij jou past, leggen we de situatie aan je voor. Als jij en de gast beide het contact aan willen gaan zorgen we voor een kennismaking, meestal samen met de begeleider van de gast. Willen jullie samen doorgaan ondersteunen we bij het maken van goede afspraken. Tijdens het traject is er geregeld contact tussen jou en jouw ondersteuner van De Rustplek.

Open avonden / lunches voor gastgezinnen

Geregeld organiseren we open avonden voor onze rustplek-aanbieders. Doel is het uitwisselen van ervaringen, het bemoedigen van elkaar en het bidden voor elkaar.

Eens per jaar nodigen we alle rustplekken uit voor een gezellige maaltijd / BBQ.

Indien er behoefte is vragen we op een open avond ‘experts’ uit ons netwerk erbij voor bepaalde onderwerpen om meer inzicht te krijgen in datgene waarmee een aantal gasten worstelen.
Voorbeelden zijn vechtscheiding en mediation, mogelijkheden voor integratie in Nederland, schuldsanering of multi-probleemgezinnen.

Een vaste ondersteuner voor elk gastgezin

  • Overlegt met jou welke trajecten het beste bij jouw persoonlijke situatie passen en helpt je bij het opstellen en vernieuwen van jouw profiel
  • Houdt regelmatig contact in verband met jouw welzijn, lopende trajecten, beschikbaarheid en meer
  • Legt aan je casussen voor die bij je profiel zouden kunnen passen
  • Is beschikbaar bij een eerste kennismaking met een potentiële gast en zijn aanvrager/begeleider
  • Adviseert bij het opstellen van samenwoonovereenkomsten en huurcontracten
  • Is bereikbaar bij alle soorten vragen en calamiteiten
  • Schakelt bij inhoudelijke vragen een ‘expert’ uit ons netwerk voor overleg in
  • Evalueert met jouw trajecten, wel of niet samen met de gast en zijn begeleider
  • Bidt met en voor jou voor en tijdens lopende trajecten

Zorgvuldige intake en matching

Wij nemen veel tijd voor de behandeling van een aanvraag, voordat we rustplekken vragen of ze eventueel open staan voor een bepaalde gast en zijn behoeftes.

Bij de intake hoort:

  • Wat is het (echte/hele) verhaal, wat speelt, wat is de achtergrond van de gast?
  • Wat wil de gast bereiken tijdens zijn traject bij een rustplek?
  • Wat heeft de gast nodig om dit te kunnen bereiken?
  • Hoeveel tijd heeft de gast nodig?
  • Welke begeleiding is aanwezig, wenselijk en mogelijk?
  • Is er een vervangend adres bij calamiteiten?

Naast veel overleg via de mail of telefonisch voeren we een intakegesprek met de potentiële gast en de begeleider, om de casus goed in beeld te krijgen. Pas dan benaderen we onze rustplekken in verband met beschikbaarheid en mogelijkheden.
Iedere gast heeft een unieke behoefte en iedere rustplek heeft iets eigens te bieden. Dat maakt elk traject uniek en waardevol. We vinden het belangrijk om de match tussen rustplek en gast zorgvuldig te laten verlopen.